Hoe lang moet ik mijn financiële administratie bijhouden?

U bent hier:

Bewaartermijn van documenten

Particulieren

Voor particulieren is in de wet niet officieel vastgelegd hoelang de administratie moet worden bewaard. Er wordt dus niet bepaald hoe lang bijvoorbeeld loonstroken en bankafschriften moeten worden bewaard. Maar omdat de Belastingdienst de laatste 5 jaar extra belasting kan innen, is het verstandig deze documenten 5 jaar te bewaren.

Nadat u de belastingaangifte heeft gedaan, kan de belastingdienst meer informatie vragen over een bepaalde belastingaftrek die u aanvraagt. Ze kunnen een betalingsbewijs van het afgetrokken bedrag verlangen. Als u de desbetreffende factuur of het bankafschrift niet meer heeft, kan de belastingdienst de aftrek weigeren.

Ondernemingen

Bedrijven, freelancers, ondernemers zijn wettelijk verplicht om hun administratie 7 jaar te bewaren. Deze termijn begint op het moment dat de stukken niet meer bij de jaaradministratie horen (normaal gesproken op 1 januari van het volgende jaar, tenzij een ander boekjaar wordt gebruikt). De gehele administratie inclusief alle boekingen en bijbehorende facturen en bonnen moet worden bewaard.

Inhoudsopgave

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *